1.1.1 Konsep Isu Dan Cabaran
Pendidikan
Menurut Kamus Dewan
(2007), isu merujuk kepada perkara pokok atau persoalan yang
dibincangkan. Cabaran pula merujuk kepada sesuatu unsur
atau faktor yang menguji kemampuan dan ketabahan sesuatu organisasi. Misi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
ialah untuk membangunkan potensi individu melalui pendidikan berkualiti dan untuk itu, Pelan Pembangunan
Pendidikan (PPP) 20132025 telah diperkenalkan pada 11 September 2012.
Objektif Pelan pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025:
1. Memahami prestasi
dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia berfokuskan penambahbaikan
akses kepada pendidikan, meningkatkan standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian
(ekuiti), menggalakkan perpaduan dalam kalangan murid serta memaksimumkan
keberkesanan sistem.
2. Mewujudkan visi dan
aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan setiap murid bagi 13 tahun
yang seterusnya sehingga tahun 2025.
3. Menggariskan program
transformasi yang menyeluruh untuk system pendidikan, termasuk perubahan utama
dalam KPM, yang membolehkan sistem ini memenuhi permintaan baharu
dan jangkaan yang meningkat serta menyokong transformasi perkhidmatan
awam.
Sejak tahun 1997, dua cabaran pendidikan alaf baru kerap yang
diutarakan ialah ledakan ilmu yang berbentuk global dan masalah
sosial yang perlu ditangani dan diatasi untuk membentuk masyarakat
madani.
No comments:
Post a Comment