- Ronger E miller (1971)- idea, amalan atau objek yang dianggap baru oleh seseorang.
- Spencer (1994)- sesuatu yang dianggap baru dan lebih baik dari yang lama oleh seseorang individu.
5.1.2 Inovasi Dalam Pendidikan
Trend dalam pengajaran dan pembelajaran pada hari ini menunjukkan bahawa kecenderungan pembelajaran:
a)Berasaskan penemuan, inkuiri dan resos, projek dan pembelajaran aktif.
b)Memberikan penekanan kepada mencari, meneroka, menilai dan menggunakan maklumat.
Trend dalam pengajaran dan pembelajaran pada hari ini menunjukkan bahawa kecenderungan pembelajaran:
a)Berasaskan penemuan, inkuiri dan resos, projek dan pembelajaran aktif.
b)Memberikan penekanan kepada mencari, meneroka, menilai dan menggunakan maklumat.
Kecenderungan dalam pembelajaran menghasilkan pemikiran baharu dalam pengajaran. Antaranya ialah:
a)Apa yang diajar tidak serupa dengan apa yang dipelajari.
b)Pengajaran dan pembelajaran terkini merangkumi pengajaran kolaboratif dalam kumpulan yang pelbagai.
c)Isi pelajaran berbentuk rentasan kurikulum dan berbentuk pengajaran berpasukan.
d)Isi pelajaran boleh diakses secara meluas dan dikongsi di luar waktu belajar dan kursus.
e)Pengajar berperanan sebagai rakan kongsi dalam komuniti pembelajaran.
f)Pembelajaran berlaku hasil maklum balas rakan sekelas sebagai rakan kongsi dalam pembelajaran.
g) Penaksiran pembelajaran adalah kompleks dan berbentuk pelbagai aras, melibatkan penilaian pengajaran dan pembelajaran secara formatif dan sumatif.
a)Apa yang diajar tidak serupa dengan apa yang dipelajari.
b)Pengajaran dan pembelajaran terkini merangkumi pengajaran kolaboratif dalam kumpulan yang pelbagai.
c)Isi pelajaran berbentuk rentasan kurikulum dan berbentuk pengajaran berpasukan.
d)Isi pelajaran boleh diakses secara meluas dan dikongsi di luar waktu belajar dan kursus.
e)Pengajar berperanan sebagai rakan kongsi dalam komuniti pembelajaran.
f)Pembelajaran berlaku hasil maklum balas rakan sekelas sebagai rakan kongsi dalam pembelajaran.
g) Penaksiran pembelajaran adalah kompleks dan berbentuk pelbagai aras, melibatkan penilaian pengajaran dan pembelajaran secara formatif dan sumatif.
Inovasi pendidikan ialah hasil perubahan teknologi internet dan keperluan dunia tanpa sempadan. Inovasi boleh berlaku dalam pelbagai bentuk:
- Pengenalan teknologi baharu.
- Perubahan dalam sistem penyampaian.
- Perubahan dalam prosedur yang boleh meningkatkan produktiviti.
- Pengenalan teknologi baharu.
- Perubahan dalam sistem penyampaian.
- Perubahan dalam prosedur yang boleh meningkatkan produktiviti.
No comments:
Post a Comment