Dewey (1966) mengatakan
bahawa pendemokrasian pendidikan merujuk kepada penyediaan peluang yang
terbuka untuk setiap orang bagi memperoleh kejayaan dalam pendidikan
dan menjadikan pendidikan sebagai ejen bagi meningkatkan kejayaan dan kualiti
hidup. Ahmad Fauzi (1997), Pendemokrasian pendidikan yang dimaksudkan bukanlah
sekadar pendemokrasian sahaja tetapi ialah persamaan hak yang sama rata dari
segi peluang mendapat pendidikan yang bermutu (democratization of
access to quality education). Dalam konsep pendemokrasian
pendidikan, dasar-dasar penting telah dibentuk.
Dasar-dasar pendemokrasian
pendidikan di Malaysia:
1.Perlaksanaan pendidikan
wajib pada peringkat asas.
2.Perlaksanaan sekolah
vernakular (sekolah Tamil dan Cina).
3.Pendidikan selama 13
tahun.
4.Sekolah teknikal,
asrama penuh, pendidikan khas, swasta dan sek agama.
5.Peluang Pendidikan
Jarak Jauh (PJJ) peringkat tinggi.
6.Pendidikan sepanjang
hayat.
Dalam melaksanakan
pendemokrasian pendidikan, terdapat beberapa cabaran yang perlu dihadapi:
1.Penyediaan
infrastruktur yang lengkap dan mencakupi untuk semua pelajar.
2.Kemudahan asas
sekolah dari segi bilangan bilik darjah, buku teks, pusat sumber dan sebagainya.
3.Sumber tenaga kerja
(bilangan guru siswazah dan bukan siswazah).
No comments:
Post a Comment